(اِیْجکس (AJAX؛ سرواژه? Asynchronous JavaScript And XML)، مجموعهای از استانداردها و فناوریهای وب است که به کمک آنها میتوان برنامههایی مبتنی بر وب تولید کرد که به آسانی با کاربران تعامل داشته باشند. با استفاده از این فناوریها و با کمک انتقال تکههای کوچک داده و اطلاعات از رایانه? خادم (Server)، صفحات وب از حالت منفعل خارج میشوند و واکنشهایی مناسب با رویدادها انجام میدهند. ایجکس معماری جدیدی برای برنامههای تحت وب است، که با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش بوده، و کمتر کاربری در اینترنت است که هنوز گذرش به یکی از صفحاتی که با این معماری ساخته شدهاند نیفتاده، و از قابلیتهای فوقالعاده آن بهرهمند نشده باشد. Gmail, Google Map, Google Suggest, Orkut، و اسامی آشنای دیگر، نمونههایی هستند از کاربرد ایجکس. با استفاده از این معماری، صفحات وب تعامل بسیار خوبی با کاربران خواهند داشت. بعلاوه، مهمترین مزیت این معماری این است که دیگر برای انجام هر کاری، لازم نیست صفحه وب دوباره بارگذاری شود.)
(چگالی خزش سایت در سئو میانگین تعداد صفحاتی است که روزانه پیمایش می شوند. در واقع از طریق چگالی خزش تعیین می کنیم که گوگل چقدر برای پیمایش سایت شما و سئو ی آن زمان صرف می کند)
اگر نیاز است تا چگالی خزش خود را برای بیشترین تأثیر سئو بر روی گوگل پلی بهینه سازی کنید، باید این مقاله را مطالعه کنید.
در ژانویه سال 2017، گری لیس از شرکت گوگل، اسنادی را بر روی گوگل بلاگ منتشر کرد که توضیح میدهد چگونه چگالی خزش برای وب مسترها و سئو ها کار می کند. وی هم اکنون این اسناد خود را به روز رسانی کرده است تا به صورت واضح نشان دهد که AJAX هم اکنون می تواند چگالی خزش سئو در وب سایت را مصرف کند.
شفاف سازی
به روز رسانی منتشر شده درباره سئو نشان میدهد: به طور عمومی، url هایی که توسط گوگل بات کرال می شوند توسط چگالی خزش سئو ی سایت سایت محاسبه می شود. URL های متناوب مانند AMP یا hreflang، همچنین محتوای جای سازی شده مانند css و جاوا اسکریپت که شامل AJAX هستند، ممکن است برای سئو کرال شوند و از چگالی خزش سئو ی یک وب سایت استفاده کند. به طور مشابه، زنجیرهای مسیرهای طولانی نیز ممکن است بر روی عملیات خزش تاثیر منفی داشته باشند.
چگالی خزش چیست؟
شرکت گوگل، چگالی خزش سئو را با عنوان تعداد url هایی که گوگل می تواند کرال کند تعریف کرده است. به صورت خلاصه، چگالی خزش، ترکیبی از دریافت رتبه بندی کرال سئو و تقاضای آن است.
چه چیزی تغییر کرده است؟
شرکت گوگل به وضوح اعلام کرد که هیچ گونه از موارد پیشین تغییر نکرده است و اعلام کرد که AJAX/XHR ، چگالی خزش سئو ی وب سایت شما را مورد استفاده قرار می دهند و پیش از این نیز همین طور بوده است.
شرکت گوگل بارها اعلام کرده است که چگالی خزش چیزی نیست که بخواهید در رابطه با آن نگران باشید و اغلب وب مسترها و سئو ها نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. شرکت گوگل اغلب سایت های خود را بدون مشکل کرال میکند. سایت های بسیار بزرگ نیاز دارند تا کرال های سئو ی خود را اولویت بندی کنند و اگر بخواهند AJAX/XHR برای بار دوم چک کنند، باید به شرکت گوگل اطلاع دهند تا آن ها را تایید کند و مه متر از همه، اگر قصد دارند تا این اقدامات چگالی خزش آن ها را تحت تاثیر قرار دهد باید شرکت گوگل را مطلع سازند.